Med en backspegel större än vindrutan

Efter ett kundbesök för inte så länge sedan slogs jag åter igen av förvåning hur viktigt det är att veta var man har varit istället för vart man ska. Jag kan hålla med om att veta var man är gör det lättare att ta sig dit man vill, men varför är det så viktigt att veta var man har varit?

Det är inte helt ovanligt att många söker sina framtida visioner i dåtid. Ett nutida exempel är USA där ”make Amercia great again” är ett uttryck för att bli stora genom att backa historien till hur det en gång var. Syftet är att återskapa USAs industriella stortid genom att reglera andra nationer eller nutida förändringar. Klimathotet ingår inte i att göra Amerika fantastiskt igen.

Om jag återvänder till ett av mina intressanta kundmöten så slogs jag just av den inställningen, att bygga framtiden utifrån dåtiden. Om nästa steg i en utveckling måste vara kompatibel med dåtiden ser jag en del utmaningar som sätter hinder i en förflyttning framåt. Det var någon föreläsare som beskrev det som att stirra i backspegeln när man färdas på motorväg eftersom ”det har gått bra hittills”.

Omvärlden har förändrats i en rasande takt. Vi måste bli klimatsmarta, hantera smarta telefoner och assistenter, konstgjord intelligens och en hel del annat som påverkar oss idag. Förr var det de stora bolagen som vann över de små bolagen, men även då fanns det bolag som visade att hastighet kunde vinna. Microsoft var ett källarbolag som startade samtidigt som IBM var lika stora som sina 18 närmaste konkurrenter sammanräknat. IBM var noggranna med att bygga sin nästa framgång genom sitt arv, medan Microsoft fokuserade på, vad är det konsumenterna behöver här och nu? De hade fördelen med att inte ha någon backspegel att titta i.

I ett modernt företag utgår man från nu och framåt. Hos våra kunder har vi sett exempel på hur man låter personalen få använda arbetstid till att experimentera med nya idéer, det kan vara genom enskilda hackathons eller som förbestämda dagar varje månad. Även om en stor del av idéerna aldrig realiseras så är investeringen intressant, dels för att den skapar en arbetsmiljö som drar till sig personal, dels för att den tillåter experiment att vara en del av framtiden.

Ett misslyckande är en kunskap

Thomas Edison misslyckades aldrig utan lärde sig 10 000 sätt som inte fungerar. Världens mest sålda multispray WD 40 berättar för oss att det finns 39 experiment som inte fungerade. I en innovativ värld finns inga misslyckanden eller fel, utan lärdom. Bolagen som investerar i hackathons och innovationsdagar investerar i kunskap hos sin personal och sig själv som bolag. Hur många bolag tillåter 10 000 dåliga förslag eller 39 misslyckade försök att ses som en tillgång?

Innovation behöver inte vara svårt. En grop blir aldrig grävd om man inte tar det första spadtaget. Börja en tidig dag på jobbet med att ta fram ett blankt A3-papper och skriv ”NU” mitt på pappret. Lägg till ett par ord som till exempel ”Produkt/Tjänst”, ”Kund”, ”Ny Teknik”, ”Företaget”, ”Personalen” eller vad ni tycker är viktigt framöver. Från varje ord skriv nu ner associationer, galna tankar, roliga tankar, värsta scenariot/konkurrensen. Tänk långt utanför boxen. Sätt dig själv i varje cirkel och lev dig in i situationen. Om jag som kund fick önska vad som helst från bolag X…

Nästa steg är att göra samma sak med din ledningsgrupp, din personal eller varför inte dina kunder. Utifrån dessa tankekartor finns det säkert en eller flera idéer som är värda att testa, att göra en prototyp av, att mäta mot en målgrupp.

Kom ihåg, det är hastighet som räknas, ett misslyckande är en kunskap, och framförallt, närmsta steget till framtiden börjar idag, inte genom att gå tillbaka till igår.

Mitt jobb går ut på att hjälpa bolag som önskar komma igång med innovation och se på nya möjligheter. Inom Sopra Steria Sverige har vi idag ett flertal konsulter som är utbildade inom innovation och dess metoder. Läs mer om oss

 

Inläggsförfattare är Johan Plogfeldt, Innovation Manager DigiLab på Sopra Steria.

Kommentera